Érdekességek

 Télen nehezebben, illetve drágábban juthatunk gyümölcsökhöz és zöldségekhez, ezért gyakran tablettákhoz fordulunk. Léteznek olyan multivitaminos készítmények, amelyek az összes a szervezet számára nélkülözhetetlen vitaminokat tartalmazzák. Azt azonban jó, ha tudjuk, hogy ezekkel a tablettákkal észrevétlenül túladagolhatjuk a vitaminokat. Gyakran olyan színezékeket, konzerválószereket és mesterséges anyagokat tartalmaznak, melyek károsak lehetnek, illetve az erre érzékenyeknél allergiás reakciókat is kiválthatnak. Az orvosok úgy tartják, hogy napi három adag zöldség és két adag gyümölcs fedezi a szükséges napi vitaminbevitelt. Készíthetünk otthon narancs- vagy répalevet, a reggelit és a vacsorát feldobhatjuk mindig valamilyen zöldséggel, sőt nassolásként is ropogtathatunk zöldséget vagy ehetünk gyümölcsöt.

Jó, ha tudjuk, hogy melyik vitamin mi ellen védi meg szervezetünket. A B-vitaminok segítik a haj és a köröm növekedését. A béta-karotin az öregkori látászavarokat előzi meg, az A-vitamin segíti a szürkületben való látást, a B2-vitamin pedig óvja a szemlencsét. Az A- és E-vitamin segíti a nemi szervek egészséges működését, a B5- és a B7-vitaminok serkentik a nemi hormonokat. Az A-, B2- és B6-vitamin a magzat egészséges fejlődésében játszik fontos szerepet. A béta-karotin, az A-, a C- és az E-vitamin felfogják a szabad gyököket. A B1-vitamin segíti az izmok működését, a B6-vitamin pedig az izmok felépülésénél fontos. A C-vitamin segít a rákbetegségek megelőzésében. A B5- és B7-vitamin a vérsejtek termelődését biztosítja, a C-vitamin és a folsav az érelmeszesedést előzi meg. A C-vitamin a vas bejutását és felvételét segíti, mely a vérképzéshez elengedhetetlen. A K-vitamin a sebek gyógyulását és a bőr regenerálódását segíti. A béta-karotin természetes fényvédőként működik. A likopin, az E- és a C-vitamin ápolják a bőrt. Az A-vitamin új bőrsejtek képződésében segédkezik. A B1- és B7-vitaminok az idegrendszer működéséhez szükségesek. Az A-vitamin erősíti a csontokat, a C táplálja a porcokat, az E megvéd a reumától, a D pedig a kalciummal együttesen biztosítja a csontok szilárdságát.

Az A-vitamin segíti a sejtek regenerálódását és megköti a bőrben a szabad gyököket. Óvja a bőr épségét és szépségét. Az A-vitamin elővitaminjai a retinol és a béta-karotin. A retinol hiányában kiszárad a bőrünk, ennek forrása a máj, a tojássárgája, a vaj, a tejszín és a sajtok. A béta-karotin nélkül fényérzékennyé válik a bőrünk. Ez ellen együnk sötétzöld levélzöldségeket, sárga gyümölcsöket és zöldségféléket. A legjobb a sárgarépa vagy a sárgadinnye.
A B1-vitamin (más néven tiamin) segít a növekedésben és javítja a koncentrációs készségeinket. Elengedhetetlen a szénhidrát-anyagcseréhez, a szív és az idegrendszer működéséhez. B1-vitamin a teljes kiőrlésű gabonában, a disznóhúsban, a hüvelyesekben, a dió- és mogyorófélékben található meg.
A B2-vitamin szükséges a bőr, a köröm és a haj egészségéhez. A stresszes életet élőknek is sokat segíthet. Ha B2-vitamin hiányunk van, akkor könnyen berepedezhet ajkunk, illetve bőrgyulladás is felléphet. A tej, a sajt, a máj, a hús, a tojás, a gomba, a hal és a tejtermékek tartalmazzák ezt a vitamint.
A B3-vitamin a sejtek és az agy működését segíti. Hiányában bőrkárosodás is felléphet. Megtalálhatjuk az élesztőben, a belsőségekben, a mogyorófélékben, a hüvelyesekben és a húsokban.
A B5-vitamin segíti a sebgyógyulást. A mellékvesék működését, a szénhidrát- és zsíranyagcseréjét biztosítja. Ez a vitamin a májban, a mogyorófélékben és az olajos magvakban fordul elő.
A B6-vitamin védi a szívet, segíti az idegrendszer működését, az ellenanyagok és a vörös vértestek képződését. A sörélesztőben, a magvakban, a halban, a májban, a rizsben, a banánban, az avokádóban és a búzacsírában található. Különösen a lazacnak magas a B6-vitamin tartalma.
A B12-vitaminnak fontos szerepe van a DNS előállításában. Hiányában felléphet vészes vérszegénység. Forrásai a belsőségek, a hal és hús, a tojás, a tej és a tejtermékek.
A C-vitamin, más néven az aszkorbinsav, gyógyítja a sebeket és az égési sérüléseket. Jó hatással van az immunrendszer működésére. Hiányában könnyebben kapunk el fertőzéseket, fog- és ínygyulladás jelentkezhet és gyengülhetnek az érfalak. C-vitamint szinte minden zöldségben és gyümölcsben találunk, de főleg a citrusfélék, a kiwi, a bogyós termések, a paradicsom, a burgonya, a káposzta és a zöldpaprika tartalmazzák nagy mennyiségben. Ezen kívül a C-vitamin erősíti a has, a comb és a fenék izomzatát, mert gyorsítja a kötőszöveti sejtek képződését. Ezért az sem véletlen, hogy a cellulitisz elleni krémekben grapefruit kivonat található. Így a C-vitamin nélkülözhetetlen azoknak, akik rendszeresen sportolnak.
A D-vitamin a csontozat egészséges kialakulásáért felelős. Hiányában csontritkulás és csontlágyulás léphet fel. A szardínia, a hering, a tonhal, a lazac, a tej és a tejtermékek tartalmazzák. Sokat legyünk a szabadban és a napon, ugyanis a napsugárzás nélkülözhetetlen a vitamin hasznosulásához.
Az E-vitamin értágító és véralvadásgátló hatású, az Alzheimer-kór megelőzésében fontos. Tartalmazzák a növényi olajok, a magvak, a tojássárgája és a margarin. Hiányában kiszáradhat a bőr és nehezen gyógyulnak a sebek.
A H-vitamin a szép bőrhöz, hajhoz és körömhöz járul hozzá. Enyhíti az izomfájdalmakat. Hiányában elkezdhet hullani a hajunk, begyulladhatnak ajkaink vagy bőrelváltozás alakulhat ki. Forrása a máj, az élesztő, a szója, a dió- és mogyorófélék, a banán és a gomba.
A K-vitamin a véralvadáshoz szükséges és megakadályozza a belső vérzéseket. Hiányában gyakori az orr- és fogínyvérzés. K-vitamint a leveles zöldségekben, a májban, de főként a spenótban és a káposztában találhatunk.
A folsav nélkülözhetetlen a vérképződésben, valamint a gyomor- és bélrendszer működéséhez járul hozzá. Együnk sok friss levélzöldséget, gyümölcsöt, májat, teljes kiőrlésű gabonaterméket és tojássárgáját.

Ha sok egészséges ételt, zöldséget és gyümölcsöt juttatunk a szervezetbe, nem szükséges káros tablettákat szednünk. Sok betegséget megelőzhetünk, megerősíthetjük és védhetjük szervezetünket a káros hatások ellen. És nem utolsó sorban nagyon fontosak szépségünk megőrzése érdekében.

 Látogass el honlapunkra is!

www.perenyihair.com




%d blogger ezt kedveli: